Heb je verschillende niveaus van verliefdheid?

Hierbij niet alleen het aantal feromonen en dopamine meegetelt, maar vooral het geestelijk niveau, bijvoorbeeld:

- oppervlakkig verliefd
- zwaar verliefd
- alleen geestelijk verliefd
- alleen fysiek verliefd
> monogaam

- oppervlakkig verliefd
- zwaar verliefd
- alleen geestelijk verliefd
- alleen fysiek verliefd
> polygaam

Vanuit het romantische oogpunt en ook deels het wetenschappelijke is verliefdheid uiteraard niet onder te verdelen in categorieën. Desalniettemin ben ik echt nieuwsgierig op hoeveel manieren je verliefd kunt zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat je in je vraag verliefdheid en aantrekkingskracht een beetje door elkaar heen haalt.

Verliefd ben je met hersenen, hart, lijf en leden, dus echt helemaal. Je stelt je open voor de ander, denkt steeds aan de ander, wilt steeds bij de ander zijn enz. enz.
Als het goed is gaat dit soort verliefdheid over in een mooie diepe liefde (het volgende niveau)

Als je alleen fysiek verliefd bent dan voel je alleen maar een bepaalde seksuele aantrekkingskracht, die echter verder niets te maken heeft met verliefdheid.

In oppervlakkig verliefd zijn geloof ik niet. Dan vind je iemand alleen maar een beetje leuk, en ben je meer "verliefd" op de aandacht die je krijgt, zonder echt voor de ander te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ER is maar een criterium: Je bent verliefd of je bent het niet... Dus er is maar EEN niveau, net als bij zwanger zijn, je bent het of je bent het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vergelijking klopt niet helemaal. Enkel vrouwen zijn zwanger, of ze zijn het niet. Ze zijn het enkel 9 maanden en daarna zijn ze het niet (meer). Zwangerschap kan op elk moment, gewild of ongewild, afgebroken worden of misgaan. In januari kan de vrouw verliefd zijn maar (nog) niet de man. In februari kan de man verliefd zijn maar de vrouw niet (meer). In maart ... Dus het is verliefd of niet verliefd. Simpel toch?
Er bestaat platonische liefde, en liefde diie zich in lichamelijke zin uit. Twee nivaeu's dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij liefde/houden van klopt dat misschien. Ik zie persoonlijk verliefdheid als iets anders. Dat ben je of dat ben je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
platonisch liefde is toch. Verliefd worden op iemand. Zonder dat die andere dat weet. Dus geen wederzijdse liefde?
Volgens mij is er maar een vorm verliefdheid. Dat is als je vlinders in je buik hebt, iemands naam hoort en het al warm krijgt. De andere punten die je noemt hebben te maken met lust en flirten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongedame, je moet je gevoelens niet wetenschappelijk proberen te verklaren. Dat neemt het mooie ervan weg.

Ik zou zo indelen: Vriendschap > Partnerschap > Obsessie.

En laat je gevoel je vertellen welke van de 3 bovenstaand op jou + persoon in kwestie van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefdheid lijkt mij niet meetbaar. De niveaus, 'lichtheid' of 'zwaarte' kan voor iedereen een andere betekenis hebben of anders worden ingedeeld. Wel kun je kijken naar gedrag, monogaam of polygaam. Dat zegt ook niets over de gevoelens van mensen, hooguit van normen en waarden met elkaar doorspreken en bekijken of diegene zich daaraan houdt. Het zegt niets over het gevoel. Ik denk dat we uit ervaring(en) voor onszelf kunnen uitmaken hoe hevig of hoe oppervlakkig verliefdheid is, want ik denk wel dat er persoonlijk verschil tussen kan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De soorten verliefdheid die jij omschrijft bestaan wel degelijk.

Je kunt oppervlakkig verliefd op iemand zijn, een soort platonische verliefdheid die altijd blijft, zonder dat je dat tot uiting brengt.

Zwaar verliefd is wat de meeste mensen wel herkennen, we hebben het allemaal wel eens meegemaakt, vooral als je jong bent kun je bijna geobsedeerd verliefd zijn. Je kunt niet meer eten en je hele dag draait om die persoon. Het liefst wil je in hem/haar kruipen. Als deze verliefdheid plotseling wordt beëindigd, kun je er letterlijk ziek van worden. Echte liefdesverdriet dus.

Bij geestelijk verliefd denk ik aan b.v. een internetliefde. In je hoofd ben je verliefd en zelfs fysiek kun je je aangetrokken voelen tot iemand, maar er is geen "tastbaar" persoon. Het is je fantasie, het verliefd zijn gevoel creeer je zelf.

Alleen fysiek verliefd is pure fysieke aantrekkingskracht. De dierlijke drift neemt de overhand. Als je daarvan bekomen bent en je leert de persoon echt kennen, kun je wel eens van een koude kermis thuis komen.

Qua gevoel voelt iedere verliefdheid anders. Maar wat ze wel gemeen hebben is dat het niets met liefde te maken heeft. Verliefdheid kan leiden tot liefde maar om liefde te voelen hoef je niet persé verliefd te zijn geweest.

All you need is love!