Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op gehandicapten.startpagina.nl

Korting op auto voor gehandicapte.

André
22 Jun, 2009 12:13

Korting op prijs auto voor Duitse gehandicapte

Steeds meer automerken geven in Duitsland grote kortingen bij de aanschaf van een nieuwe auto aan gehandicapten die

lid zijn van de BbaB, oftewel de bond voor gehandicapte autobezitters. Het is bij onze oosterburen de normaalste zaak van

de wereld dat die groep kortingen van 10% tot 20% krijgt op de aanschafprijs, inclusief de aangeschafte accessoires. Het

hoeft daarbij niet om een aangepaste auto te gaan, terwijl de regeling ook geldt voor ouders van kinderen met een handicap.

In Nederland is de Duitse regeling onbekend, zowel bij RAI, Bovag als de ANGO. Ook navraag bij verschillende Nederlandse

auto-importeurs leert dat er hier over het algemeen niet aan kortingen voor deze specifieke groep automobilisten wordt gedacht.

Alleen Ford geeft aan er van te hebben gehoord en ook hier iets te doen: „Wij geven klanten die vanwege een handicap alleen

met automatische transmissie mogen of kunnen rijden die automaat gratis,” aldus woordvoerder Dennis Homberg, „dat kan

zorgen voor een voordeel tot 6000 euro.” Volgens de Bovag is bemiddeling van die kant niet te verwachten. Woordvoerder

Paul de Waal: „Wij zouden daarmee de markt beïnvloeden en dat is verboden, hooguit zouden er door een merk individuele

afspraken op dit gebied kunnen worden gemaakt.” Theo Heijne, voorzitter van de ANGO, vindt een en ander aanleiding om

ook voor Nederland aan een dergelijke regeling te gaan werken. „We zullen in ieder geval de mogelijkheden onderzoeken

en ook contact opnemen met onze Belgische collega’s om te kijken of we in breder verband iets kunnen regelen. Ik zal

dat binnen ons bestuur zo snel mogelijk aan de orde stellen.”

De regeling die de BbaB in Duitsland voor haar leden heeft, kan voor hoge kortingsbedragen zorgen en geldt voor praktisch

alle merken. Zo geeft Ford in Duitsland kortingen tot 20%, terwijl Volkswagen en alle daaraan gelieerde merken standaard

15% geven aan leden van de bond. BMW houdt het op 11%, terwijl Mercedes-Benz 10% rabat biedt. Ook merken als Opel,

Peugeot en Mazda bieden 15% korting, evenals Toyota en Mitsubishi. De korting wordt rechtstreeks via de dealers aan de

klant verstrekt, alleen met Renault heeft de BbaB zélf een overeenkomst. Momenteel geeft dat merk aan Duitse

gehandicapten 23% korting op een Mégane hatchback, terwijl voor andere modellen kortingen van 18% en 19% gelden.

Omdat het een particulier initiatief betreft, waarbij geen financiering van overheidswege bestaat, kunnen er echter geen rechten

voor andere Europese lidstaten aan worden ontleend. Nederland kent geen specifieke belangenorganisatie voor gehandicapte

automobilisten. De kortingen worden in Duitsland door de verschillende automerken zélf gefinancierd.

bron: Telegraaf

Bewerkt 07 Sep, 2011 20:09
H.J. Sotthewes
22 Jun, 2009 21:46

Deze korting is in duitsland dus erg eenvoudig te krijgen.

De ANGO gaat in haar bestuur bekijken of er ook iets voor Nederland gedaan kan worden.

Het stuk in de autotelegraaf heb ik besproken met de Heer Jongeneel van de Telegraaf, die het stuk ook met de kerende post heeft geplaatst.

Het lidmaatschap van € 30,– is volgens mij niet eens van toepassing, maar dit is niet het grootste probleem.

In de komende periode lijkt het mij handig om te kijken of er ook in Nederland belangstelling is voor zo'n regeling en of de Nederlandse producenten / importeurs hieraan willen meewerken.

Ansje
22 Jun, 2009 23:29

Of er interesse is in een gehandicaptenkorting

van 15 of 20% op de aanschaf van een nieuwe

auto? IK DACHT HET WEL !!! :)

Ansje

peter goossens
05 Jul, 2009 13:25

hallo

natuurlijk is er interesse voor deze korting, wijzelf zijn over 2 tot 3 jaar van plan een busje te kopen.

dan zou het erg fijn zijn als er een korting bestaat, want onze gemeente zegt dat wijzelf de auto aan moeten schaffen.

zij zetten dan de aanpassingen erin.

Wij hebben voor onze huidige auto een lening afmoeten sluiten en die zijn we voorlopig nog aan het afbetelen,

vanwege het hoge bedrag , straks moet ik maar afwachten of ik wel een hoog genoege lening kan afsluiten om een nieuwe bus te kopen.

dus iedere korting is van harte welkom

zet de bovag maar hart onder druk om hier gauw wat aan te doen.

groetjes peter

Ansje
05 Jul, 2009 15:31

Hallo Peter,

Je kunt ook kijken of je een al

aangepaste auto/bus kunt aanschaffen.

Dat is misschien goedkoper dan een

gloednieuwe wagen zonder aanpassingen.

Moet je altijd een nieuwe auto kopen

als je aanpassingen van de gemeente wil??

Ansje

h.gerits
06 Jul, 2009 16:39

Ik heb een mooie mitsubischi space wagon te koop met aanpassing met de rem en het gas aan het stuur

Als u interesse heeft dan hoor ik het graag

Groet,

H.gerits

Ansje
06 Jul, 2009 19:18

Hallo mijnheer Gerits,

Dat soort berichten horen volgens mij

thuis op de markt en niet op het prikbord.

http://gehandicapten.paginamarkt.nl

Op het prikbord geen commercie a.u.b.

Ansje

t de weerdt
20 Jul, 2009 19:48

graag fotos van bin en bu en meer gegevens van de auto gr. tim de weerdt

Bart
19 Sep, 2009 07:52

Degene die in aanmerking komen voor de korting dienen een Schwerbehindertenausweiß met de code G & aG te hebben

met een Grad der Behinderung van minimaal 60 %.

De korting geldt alleen voor nieuwe auto's, waarbij als bepaling is opgenomen dat je de auto 3 jaar in bezit moet houden,

anders wordt de korting teruggevordert.

De genoemde kortingspercentages kloppen ongeveer, bij Mercedes is de korting op de modellen Vito 28% en Vaneo 23%.

Dick
18 Okt, 2009 13:38

Wie kan ons meer inlichtingen verschaffen hoe we aan schwerbehindertenausweiss kunnen komen, want we staan op het punt een nieuwe of erg jonge Mecedes Vito aan te schaffen.

Als extra kan ik nog vermelden dat er bij een auto uit het buitenland BPM betaald dient te worden (die krijg je overigens wel terug) terwijl als je een nieuwe auto koopt bij een Nederlandse dealer er een zgn kruisformulier verkrijgbaar is bij de RDW die ervoor zorgt dat de te betalen BPM opgeschort kan worden tot je de BPM terug kan vorderen. (dus per saldo hoef je dan geen BPM te betalen)

Wie heeft er ervaring met het kopen van een auto (in ons geval een MB Vito) in het buitenland en de aanpassing hiervan ofwel in het buitenland ofwel in Nederland.

We zijn erg nieuwsgierig naar reacties en/of opmerkingen,

Alvast bedankt voor Uw reactie.

D. Bos